Haalt kennis de magie uit de muziek? (Part 3, slot)

Paul Valery

Paul Valéry

Voor schrijver Remco Campert moeten poëzie en muziek goede vrienden zijn. In zijn Volkskrant-column van 30 mei j.l. citeert hij bijvoorbeeld eerst de Franse dichter Paul Valéry (‘Een gedicht is nooit af, alleen aan zijn lot overgelaten’), om daarna te verwijzen naar de minimal music en de ‘pure stilte’ van componist John Cage en naar de uitspraak van W.H. Auden, die meent dat er over muziek niets gezegd kan worden. Campert beschouwt stilte als het hoogst bereikbare in de poëzie, ‘maar om die te benaderen, heb je woorden nodig’.

Remco CampertHetzelfde zal voor veel popartiesten gelden. Elk liedje is een poging om iets niet letterlijk te zeggen, maar op zo’n manier dat het niet anders gezegd kon worden. Wat een dichter doet met poëtische middelen, doet de artiest op een popmuziekmanier: alleen dat ritme, die melodie, die akkoorden en die woorden zijn geschikt om dat specifieke bedoelde gevoel uit te drukken. En zo wil elk liedje eigenlijk het laatste, het ultieme liedje zijn: ‘de perfecte popsong’. En tegelijkertijd wil de artiest natuurlijk helemaal niet stoppen. Hij wil niet minder, maar juist méér muziek. Campert verwoordt deze paradox prachtig: ‘Voor de maker blijft poëzie een geheim waarvan hij de ontraadseling zoekt en tegelijkertijd hoopt dat die zoektocht tot meer poëzie leidt.’

stilteIk denk dat hierin ook het voorlopige antwoord te vinden is op de vraag naar onze angst voor te veel kennis over muziek. Het is de vrees dat alle raadsels ooit opgelost worden. Dat er niets meer is om naar te zoeken. Want dat zou het einde van de muziek betekenen. Een eindeloze stilte. Onvoorstelbaar – vooral omdat je je die niet wilt voorstellen. Dat professionele muziekwetenschappers ondertussen niet door deze zorgen geplaagd worden, is alleen maar logisch: die weten immers met hun goed ontwikkelde verstand allang dat onderzoeksresultaten altijd naar nieuwe vragen leiden…

ron sexsmithDe Canadese singer-songwriter Ron Sexsmith (St. Catherines, 1964) houdt zich ook bezig met de raadselen en paradoxen van de muziek. Luister maar eens naar This Song (Blue Boy, 2001), over een zanger die zijn kwetsbare lied bijna niet durft los te laten in de boze buitenwereld. En er zijn natuurlijk nog veel meer mooie liedjes die over muziek gaan. Dus voel je vrij om je tips hier te delen, dan kan Goeie Nummers binnenkort een ultieme MuziekOverMuziek-lijst opstellen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s