Speelveld of arena

voetbalPopmuziek is geen wedstrijd. Maar wie naar The Voice of andere talentenjachten kijkt, zou een ander idee kunnen krijgen. En vanuit een mondiaal perspectief op de popgeschiedenis dringen de overeenkomsten met wereldkampioenschappen en interlandwedstrijden zich gemakkelijk op: ook hier worden de hoofdprijzen verdeeld onder een klein groepje landen, in dit geval de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Elvis Presley postzegelHet eerste fluitsignaal heeft nauwelijks geklonken, begin jaren 50, als de Nieuwe Wereld de Oude direct op achterstand zet. Elvis Presley smeedt met zijn rockende & rollende collega’s iets revolutionairs uit de bestaande blues- en countrymuziek van zijn land en laat de Britten zo zijn hielen – en heupen – zien. (1-0)

Beatles2Lang kunnen de Amerikanen niet juichen, want begin jaren 60 worden ze finaal van hun sokken geblazen door de ‘British Invasion’ van Beatles en Stones. (1-1) Veelzeggend is dat artiesten als B.B. King en Jimi Hendrix in die tijd hun marktwaarde in Britse clubs komen opkrikken.

The EaglesRond 1970 gaan de Beatles uit elkaar en hebben de Stones vooral aandacht voor drugs, politie en belastingen. Met introverte maar degelijke West-Coastspelers als Joni Mitchell, CSN&Y en Eagles nemen de Amerikanen het middenveld zomaar weer over. (2-1)

donna summerHet tempo aan beide zijden van de grote plas gaat vervolgens flink omhoog. In London schudden glam (T. Rex, Bowie) en punk (Sex Pistols, Clash) de induttende popwereld door elkaar met hun theatrale en ongepolijste rock en een attitude vol eyeliner, hanenkammen, piercings en leer. (2-2) In dezelfde minuut scoren de yankees tegen met de gladde, dansbare disco van Donna Summer, Chic en andere in soulbroeken gestoken helden op plateauzolen. (3-2)

maradonaVanaf de jaren 80 wisselen genres als New Wave (GB), Rap/Hip-Hop (VS), Rave (GB), Funkrock (VS), Grunge (VS) elkaar snel af. Het spel golft heen en weer; de score is nauwelijks nog bij te houden. De VS hebben een veldoverwicht met sterren als Beyoncé, Kanye West, Bruno Mars en Taylor Swift. Maar GB heeft de formidabele Adèle – die laat in haar eentje, als Maradona in zijn beste jaren, de andere vier naar lucht happen. Bovendien zijn de Britten nog steeds ongeëvenaard in het succesvol hypen van niemendallerige bandjes uit eigen land.

hoes The Rythm of the SaintsMisschien is het uiteindelijk ook niet zo interessant wie er wint. De verliezer van de finale eindigt de volgende keer vast weer bovenaan. Bovendien, de rock & roll is meer een speelveld dan een arena. Popmuziek is geen wedstrijd – dat zei ik waarschijnlijk al. Er is plaats voor een veelheid aan geluiden en stemmen. Het laatste woord is hier daarom aan een artiest die geluiden en stemmen uit andere werelddelen een belangrijke plaats heeft gegeven in zijn muziek: Paul Simon, met Spirit Voices.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s