Zij ook al?

John F KennedyVroeger was alles beter. Nou ja, de wereld was in elk geval een stuk overzichtelijker, als ik het me goed herinner. Je wist bijvoorbeeld vrij zeker wie de goeien waren en wie de slechteriken. Nixon was fout, Kennedy goed. De TROS fout, de VPRO goed. Enzovoort.

wurgcontractenIn de popmuziek was dat lange tijd ook zo. Artiesten waren namelijk oké, platenbazen fout. De integere muzikanten leefden puur voor de muziek, maar werden dwarsgezeten door gehaaide managers met wurgcontracten, en door platenbazen die hun artistieke vrijheid beknotten.

martelaarAan ons, getuigen van die ongelijke strijd tussen Daders en Slachtoffers, kwam de rol van Redders toe. Via de media kozen we partij voor de artiesten, tegen de boze platenbobo’s. En deze driehoek bleef lang tot ieders tevredenheid in stand: de artiest kreeg zijn kunstenaars- of martelaarsstatus, het publiek zijn reddersrol en de muziekindustrie haar geld.

cd burnerXPIn het afgelopen decennium is dit overzichtelijke schema door de digitalisering flink gaan wankelen. Eerst kregen we het branden, toen het streamen. Veel muziek werd gratis of spotgoedkoop. De inkomsten uit cd’s liepen terug, platenlabels krompen of hielden op te bestaan. Voor de popliefhebber ging de aardigheid eraf – aan zo’n zwakke vijand valt ten slotte weinig eer te behalen.

logo SpotifyHet probleem is: wie moeten we nu dan gaan redden en vooral, aan wie moeten we een hekel krijgen? Spotify c.s. misschien? Die schijnen de artiesten nogal weinig te betalen per stream of click of hoe dat heet. Maar ja, niemand wil een dief van zijn eigen portemonnee zijn. De nieuwe crowdfunding-organisaties dan, zoals Pledge Music en Kickstarter, die nieuwe albums helpen financieren? Tot dusver trekken die heel collegiaal met de artiesten op, dus daar hebben we voor nu ook even niets aan.

adele

Ik heb wel een goede kandidaat op het oog: de ticketverkopers van concerten, met hun zogenaamde administratiekosten. Onlangs nog: 10 euro per kaartje voor Neil Young in Ziggo Dome. Voor het toezenden van een pdf’je met veel reclame dat je vervolgens zelf mag uitprinten. De ergste zijn natuurlijk de illegale doorverkopers, die gewetenloos misbruik maken van je verslaving als popliefhebber. Een kaartjes voor een uitverkocht optreden van Adele werd onlangs aangeboden voor maar liefst 1760 euro.

ticket Bob Dylan Carré paintDie ticketorganisaties zijn dus uitstekende kandidaten voor de rol van slechterik. Maar ik twijfel over de goeien, en dat is erger. Want bij grotere acts is een entreeprijs van zo’n honderd euro geen uitzondering – en zo’n bedrag begint bij de gage van de artiest. En als ik dan ook nog hoor dat sommige sterren ervoor kiezen hun concertkaartjes via veilingsites te verkopen, dan denk ik: zij ook al…?

Het wordt nooit meer zoals vroeger.

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s