De Dodo en de Banaan

dodoDe Dodo. Een andere naam konden we niet voor hem bedenken. Samen met de drummer van de latinrockband waar ik eind jaren 80 in speelde was ik de apparatuur in ons oefenhok aan het opstellen, toen hij in de gang voorbijkwam met een stapel elpees in zijn armen. Een magere brildragende jongeman van eind twintig. Kalend van voren, met lang haar achter, gekleed in spijkerbroek en bruin nepleren jasje.

dj-mengtafelWe hadden deze actieve vrijwilliger in het Leidse bandjesoefencomplex wel vaker gezien, maar nooit gesproken. Op opgewonden toon vertelde hij ons nu dat hij later die avond als DJ zijn favoriete muziek ging draaien op het podium van het complex. ‘Daar hoort natuurlijk ook de banaan bij,’ sprak hij.

velvet_underground_and_nicoToen wij hem niet-begrijpend aankeken, schonk hij ons een even opgetogen als misprijzende blik en toonde hij de met banaan-illustratie van Andy Warhol getooide hoes van The Velvet Underground & Nico. Om ons vervolgens achter te laten met de woorden ‘je moet wel weten wat goeie muziek is’.

Ietwat verbouwereerd herhaalden we dat zinnetje. En daarna nog een keer, en nog een keer, net zolang tot het een catchphrase werd, te gebruiken wanneer een situatie of individu daar maar om vroeg. En elke keer als we ‘je moet wel weten wat goede muziek is’ zeiden, dachten we aan de Dodo, de jongeman van de Banaan, wiens echte naam nooit meer tot ons zou doordringen.

velvet-underground2En nog steeds denk ik aan hem als ik mensen tegenkom die me iets te graag willen vertellen wat Goeie Muziek is. En ook als ik zelf andere mensen vertel naar welke Goeie Nummers ze zouden moeten luisteren. De Dodo wijst me mijn plaats, en daar ben ik hem dankbaar voor. En wat er nog bijkomt: hij leidt mijn gedachten terug naar die bijzondere avantgardeband met Lou Reed en John Cale en hun legendarische debuutalbum.

Bij verschijning in 1967 oogstte het experimentele en taboedoorbrekende  The Velvet Underground & Nico weinig applaus, maar tegenwoordig wordt het tot een van de meest invloedrijke rockalbums uit de popgeschiedenis gerekend. In rockmagazine Rolling Stone’s 500 Greatest Albums of All Time staat het op de dertiende plaats.

velvet-undergroundInmiddels is Lou Reed al ruim drie jaar niet meer onder ons, en zangeres Nico en gitarist Sterling Morrison gingen hem al voor. Gelukkig zijn hun voortbrengselen er nog wel. Luister maar eens naar Femme Fatale, Sunday Morning of Heroin. Dan weet je weer wat goeie muziek is.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s