Het gewicht van een luchtbel

hoes Scratch My Back van Peter GabrielEen cover heeft altijd een altruïstische en een egoïstische kant. Enerzijds is het een eerbetoon aan de oorspronkelijke maker, anderzijds wordt er ook goede sier gemaakt met andermans werk. De titel van Peter Gabriels cover-album Scratch my back uit 2010 maakt een spelletje van die tweeslachtigheid.

So van Peter GabrielPeter Gabriel (Woking, VK, 1950) werd bekend als de extravagante frontman van progrockband Genesis in de jaren 70 (toen dat genre nog gewoon symfonische rock heette). Solo scoorde hij in de jaren daarna grote hits als ‘Solsbury Hill’, Sledgehammer en ‘Don’t Give Up’: zelfgeschreven, meestal nogal sombere rocknummers met afro- en funkinvloeden.

hoes and I'll Scratch YoursOp Scratch My Back slaat de eigenzinnige Brit voor het eerst aan het coveren. Het album bevat een selectie van het werk van oudere en jongere artiesten – van David Bowie, Neil Young, Lou Reed en Randy Newman tot Elbow, Bon Iver, Arcade Fire en Radiohead. Gezien de albumtitel kon een antwoord niet uitblijven. In 2013 kwam and I’ll scratch yours uit, een album waarop de gecoverde artiesten op hun beurt elk een nummer van Gabriel onder handen nemen.

single The Boy in the Bubble van Paul SimonMet Scratch My Back geeft Gabriel zijn collega’s stuk voor stuk een aai over de bol door hun nummers door zijn eigen persoonlijke wasstraat te halen: zijn licht-hese, klaaglijke stemgeluid staat centraal, begeleid door sobere modern-klassieke orkestratie. Een mooi voorbeeld is zijn behandeling van Paul Simons The Boy in the Bubble, de openingstrack van diens succesalbum Graceland uit 1986.

Paul Simon elektrische gitaarVan Simon is bekend dat hij zijn diepgravende teksten vaak op bedrieglijk luchtige muziekjes plaatst, zoals bij You Can Call Me Al, ook van Graceland. Peter Gabriel maakt hier slim gebruik van deze dubbele bodem: hij ontdoet ‘The Boy in the Bubble’ van zijn ogenschijnlijke lichtheid door het nummer sterk te vertragen en van heel van ballast te ontdoen: geen drums, bas, gitaren en accordeon meer; alleen zang, piano en wat minimale orkestklanken.

hoes The Boy in the Bubble van Paul SimonEn wat een effect heeft dat. Ongelooflijk. Nooit geweten dat dat nummer zo’n fraaie melodie heeft, denk je. En zo’n intrigerende tekst ook. Over een jongen in een luchtbel. Ja, zo heet het nummer natuurlijk. Wat eenzaam eigenlijk. Maar wat nog meer? Je wordt gedwongen helemaal opnieuw naar het nummer te luisteren. Of misschien wel voor het eerst echt.

woestijnEn dan blijkt het uitbundige lied onder meer te gaan over de onstuitbare technologische ontwikkelingen die ons leven op de hele planeet ingrijpend beïnvloeden: ‘These are the days of miracle and wonder’. Over de verwarring die dat oplevert. Over geweld ook, over droogte en natuurrampen, over miljonairs die de wereld regeren. En uiteindelijk over troost, als in een wiegelied: ‘Don’t cry, baby, don’t cry’.

Peter GabrielDe verdienste van Peter Gabriel is dat hij de luisteraar de zwaarte laat voelen die Simon onder de vrolijke en dansbare Afrikaanse klanken had verstopt. Hoe hard die troost nodig is, bijvoorbeeld. Dit is coveren met een hoofdletter C. Voor wie meer wil weten, op YouTube staat een docu van een paar minuten waarin Gabriel en zijn muzikale partners over de keuze voor dit nummer vertellen.

duikenEn mocht je dieper in de tekst van The Boy in the Bubble willen duiken, lees dan deze boeiende interpretatie op het blog Every Single Paul Simon Song, waarin alle liedteksten van de Amerikaanse singer-songwriter door een onderzoekende fan op intelligente wijze onder de loep worden genomen. Voor als je even uit je eigen bubbel wilt komen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s